Konkurrentanalys

Är det enklare för mina kunder att hitta den information och de tjänster de söker hos en annan leverantör? Vilka fördelar har min webbplats jämfört med mina konkurrenter? Svaret finns hos Testbirds crowd!

Utmaningen: Den ständiga konkurrensen om konsumenterna

Miljontals appar och webbplatser är i ständig kamp om konsumenternas uppmärksamhet och konkurrensen är otvivelaktigt enorm. Medan några blir framgångsrika är det andra som aldrig lyckas sticka ut från mängden. Men hur skiljer sig egentligen ditt erbjudande från konkurrenternas? Vilka styrkor och svagheter har din app jämfört med de andra på marknaden? För att din produkt ska kunna glänsa, är det bra att börja med att ta en närmare titt på konkurrenterna.

Lösningen: Analysera konkurrenterna med hjälp av vår crowd!

På Testbirds är det din målgrupp som sköter testningen. Med över 60 olika demografiska kriterier kan vi hitta ett urval som motsvarar din specifika kundgrupp. Här kan du fråga testarna om dina konkurrenters digitala produkter och du väljer själv vilka frågor du vill ha svar på. Om din produkt redan är live kan du göra direkta jämförelser, där testarna svarar på både kvantiativa och kvalitativa frågor. Eller så kanske du redan anar vad dina konkurrentet gör bättre, men vill ha råd kring hur du ska kunna bräcka dem?

Självklart kan du även göra crowdbaserade marknadsundersökningar innan själva produktutvecklingen påbörjas. På så sätt får du reda på vad din målgrupp verkligen förväntar sig och hur du skapar en konkurrenskraftig produkt.

Konkurrensanalys – Detta erbjuder vi

  • Över 250 000 testare globalt
  • Välj bland 60 demografiska kriterier och hitta din specifika målgrupp
  • Unik testdesign för att matcha dina behov
  • Användbart i alla utvecklingsstadier – före, under och efter release
  • Erfarna projektledare som efter avslutat test sammanställer optimeringstips

Låt Testbirds hjälpa dig förbättra kvaliteten på dina digitala produkter!

Hur kan det se ut i praktiken?

Varför säljer min konkurrents webbplats fler cityresor än vår? Det var en av de viktigaste frågorna som en av våra kunder i resebranschen hade. Medan antalet sålda affärsresor låg på samma nivå som konkurrenternas, var antalet sålda cityresor betydligt lägre. Därför valde vår kund att jämföra sin webbplats mot tre konkurrenter i en konkurrentanalys. Totalt 30 specifikt utvalda crowdtestare deltog. För att undvika att testarna skulle vara partiska höll vi vår kund anonym. Centrala funktioner så som navigering, filter och sökfunktioner testades och vi bad testarna lägga extra fokus på boknings- och betalfunktionerna.

Resultatet visade att målgruppen ville ha en större flexibilitet i hur de kunde kombinera olika betalningsmetoder, samt att bildvalet och grafiken inte var lika tilltalande som konkurrenternas.

The Nest

Testa appar, webbplatser och Internet of Things med innovativa teknologier!

Registrera dig

Prenumerera på Testbirds Whistler!

Få uppdateringar om webinars, innovativ testning och nya features i vårt Nest!

Du är nu registrerad som prenumerant!

Bli testare