Jämförelsestudie

Design, navigering, färgval och textlängd. Det är många delar som ska falla på plats vid utveckling av webbplatser och appar. Ta hjälp av Testbirds för att få reda på vilka delar som spelar störst roll för dina kunder. Och kanske ännu viktigare – varför?

Utmaningen: A eller B? Vilken version är bäst?

”Alla vägar leder till Rom” är ett välkänt ordspråk. Men vilken väg är snabbast och vilken väg föredrar du? Den som omgivs av ett vackert landskap eller den som är mindre utmattande? Även i appar och mjukvara finns det ofta olika vägar för att nå målet. Men vilken är bäst? Det är inte sällan UX- och designansvariga har sina egna åsikter om hur en produkt bör se ut. Men dessa preferenser stämmer inte alltid överens med vad användarna tycker. Tonade färger eller starka färger? Tre textrutor eller två? Med många valmöjligheter är det lätt att glömma att det är användarens åsikt som spelar roll i slutändan.

Lösningen: Låt användarna komma till tals!

Över 250 000 testare finns registrerade på vår plattform – låt dem avgöra vilka färger eller vilken textlängd som passar bäst! Testarna har olika bakgrunder, åldrar, jobb och hobbies, vilket gör att du alltid kan få tillgång till din specifika målgrupp. Vår crowd hjälper dig att ta beslutet huruvida du bör välja alternativ A eller B och motiverar alltid sina val utförligt. Från tidiga skisser till färdiga webbplatser – jämförelsetester kan göras i alla delar av utvecklingsfasen. Ta chansen att få tillgång till värdefull feedback, som du annars kanske skulle gå miste om i ett vanligt A/B-test.

Jämförelsestudie – Detta erbjuder vi

  • Över 250 000 registrerade testare globalt
  • Specifika målgrupper med 60 demografiska kriterier att välja mellan
  • Glöm testlabben – testa under riktiga förutsättningar
  • Skräddarsydd testdesign som matchar dina behov
  • Applicerbart i alla delar av utvecklingsfasen
  • Erfarna projektledare som ger optimeringstips efter avslutat test

Låt Testbirds hjälpa dig förbättra kvaliteten på dina digitala produkter!

Hur kan det se ut i praktiken?

Grön eller röd? En av våra kunder inom detaljhandeln för sportutrustning kunde inte bestämma sig för vilken färg som skulle dominera designen på den nya webbplatsen. Vi valde ut 50 crowdtestare som matchade kundens målgrupp: Sportintresserade män i åldern 20 – 45 år, med en årsinkomst över 50 000 euro. Våra testare delades in i två grupper, där vi presenterade den gröna versionen för den ena halvan och den röda versionen för den andra halvan. Efteråt fick alla testare svara på fem kvalitativa frågor och fem kvantiativa frågor. I förhand hade båda testgrupperna fått information om vilka ledord som låg bakom den nya designen. Testarna skulle sedan ranka från 1-10 huruvida de höll med om att designen och färgerna stämde överens med ledorden.

Efter det avslutade testet visade utvärderingen ett tydligt resultat: Den gröna versionen fördrogs inte bara rent designmässigt, utan motsvarade även bättre budskapen från ledorden.

The Nest

Testa appar, webbplatser och Internet of Things med innovativa teknologier!

Registrera dig

Prenumerera på Testbirds Whistler!

Få uppdateringar om webinars, innovativ testning och nya features i vårt Nest!

Du är nu registrerad som prenumerant!

Bli testare